Jangan terperanjat bila ada penoreh getah mendapat pendapatan RM3,000 sebulan sekaligus melepasi pendapatan penjawat awam. Biar betul? Memang betul la! Hari ni harga getah melambung tinggi sehingga mencecah RM15 sekilogram. Wah mahal getah sekarang......

Isnin, 29 Ogos 2011

PASTI Sarawak … selangit impian, segunung harapan buat ummah.

Di tengah-tengah umat yang hanyut dalam arus kejahilan, generasi muda yang tenggelam dalam kegelapan hedonistik dan pemerintah yang mabuk dalam fantasi kemewahan, telah tumbuh dengan segala kesukarannya sebuah institusi pendidikan yang bukanlah sesuatu yang asing lagi di Semenanjung dan Sabah iaitu Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Sarawak.

Kehadirannya umpama sepohon pokok liar yang tumbuh di tengah-tengah hutan belantara yang sentiasa tidak lepas daripada pandangan, intaian dan jelingan daripada setiap kewujudan di rimba tersebut. Namun, perasaan takut, segan dan terasing itu di tambah lagi dengan segala kepayahan kehidupan dihadapi jua dengan seribu keyakinan bahawa suatu hari nanti pohon liar itu akan berupaya tumbuh subur, bercambah melata dan menabur bakti kepada masyarakat di sekelilingnya.

Mengikut statistik (rujuk carta), hampir 25% (~600,000) populasi Sarawak adalah terdiri daripada bayi dan kanak-kanak berumur 9 tahun ke bawah. Bagi kategori umur 29 tahun ke bawah pula, populasi generasi muda Sarawak ini ialah 60% (~1.5 juta). Manakala populasi Muslim di Sarawak pula ialah dianggarkan sebanyak 31.3% (tahun 2000, statistik bancian 2010 masih belum dikeluarkan). Tunas-tunas kecil dan generasi muda inilah yang suatu hari nanti akan mewarisi kepimpinan dan mencorakkan negeri Sarawak.

Seandainya generasi yang masih di fasa ‘pucuk rebung’ itu dibentuk dengan acuan jahiliah, maka akan rosak binasalah mereka. Sebaliknya, dengan asuhan, didikan dan tarbiah Islamiah, maka insyaAllah akan lahirlah generasi muslim sejati yang beriman, bertaqwa dan sentiasa berbakti kepada agama, negara dan masyarakat. Justeru kewujudan Pasti di Sarawak diiringi dengan seribu harapan agar suatu hari nanti akan lahir peribadi-peribadi dakwah yang unggul seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Abd. Hadi, Dr. Haron Din, Salahudin Ayub serta al-marhumah Dr. Lo’Lo’ yang akan mewakafkan diri mereka untuk perjuangan Islam di Bumi Kenyalang.

Perangkaan di atas memberi gambaran potensi dan peluang yang begitu besar bagi Pasti untuk berkembang di Sarawak. Sejarah Pasti di Sarawak bermula dengan Pasti Insani, Kuching yang diwujudkan pada 2005. Sepanjang 5 tahun, jumlah Pasti telah bertambah sehingga kini ada 9 Pasti yang beroperasi di serata negeri (rujuk jadual). Peningkatan daripada 1 kepada 9 buah Pasti dalam tempoh 5 tahun di Bumi Kenyalang adalah satu perkembangan yang amat memberansangkan. Masyarakat mula mengakui dan meyakini kehebatan Pasti menawarkan kualiti pendidikan yang tinggi dengan kos yang paling murah. “Anak kamek dah terer mbaca koo. Doa’, Arab, English pun nya pandei. Perangei pun bait lalu.”, itu antara bisikan yang biasa didengar daripada mulut para ibu bapa. Sehubungan itu, bagi Muslimin Muslimat para dermawan yang ingin menghulurkan sumbangan bolehlah menunaikannya melalui kaedah transfer online/deposit terus ke akaun:

(1) Bank Islam (BIMB) : Pasti Darul Ulum (11013010081494),
(2) Maybank : 561190822293 (Pasti Nur Iman, Kuching).


“ Perumpamaan (infaq yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai pula ada seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui. ”(al-Baqarah : 261)

“ Dan perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredhaan Allah dan untuk keteguhan jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (pun memadai). Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu perbuat.” (al-Baqarah : 265)

“ Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. ”(al-Baqarah : 274)

Daripada seluruh penggerak Pasti Sarawak, ucapan terima kasih dan penghargaan yang tak terhingga kami rakamkan dengan iringan do'a berpanjangan semoga 'amal soleh para dermawan sekalian akan dibalas oleh Allah SWT dengan limpahan rezeki dan ganjaran berterusan di dunia dan akhirat. Syukran wa jazakumullah khairu jaza’.

“ Ya Allah Tuhan Yang Maha Pemurah, kurniakanlah insan yang menghulurkan infaq itu ganti dengan sesuatu yang lebih baik di dunia dan di Akhirat. Ampunkanlah dosanya, peliharalah kehidupannya dan limpahkanlah ketenangan dalam jiwanya.”

(Sebarang urusan berkaitan, tuan boleh berhubung dengan penyelia Pasti Sarawak, Sdr. Syamsul Bahri b. Mohamad di no. mobil 019-9617951 atau email ke pasti.kenyalang@gmail.com , Laman Web Pasti Sarawak :
http://pastikawasanpj.blogspot.com ,
http://pastimyy.wordpress.com ,
http://pastibintulu.blogspot.com )

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites