Jangan terperanjat bila ada penoreh getah mendapat pendapatan RM3,000 sebulan sekaligus melepasi pendapatan penjawat awam. Biar betul? Memang betul la! Hari ni harga getah melambung tinggi sehingga mencecah RM15 sekilogram. Wah mahal getah sekarang......

Isnin, 12 September 2011

Ketua Pengarah JPN Perlu Letak Jawatan!

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan merasa kesal kerana Jabatan Pendaftaran Negara gagal mengemaskini pengkalan data sehingga menyebabkan orang bukan warganegara disenaraikan sebagai pengundi.

Apa yang sangat dikesalkan apabila pendedahan oleh Pakatan Rakyat terhadap seorang pengundi yang bernama Yusnati Haris telah dinafikan oleh JPN dengan mengesahkan kewargangeraan beliau sejak tahun 2008. Kes ini menjadi rujukan betapa lemahnya sistem pentadbiran JPN yang menjadi sebuah agensi kerajaan sangat penting terhadap negara.

DPPWP hairan mengapa JPN tidak membuat kerja secara bersungguh-sungguh dengan membuat semakan dan meneliti setiap senarai nama yang ada dalam pengkalan data mereka? Apakah JPN tidak mempunyai kakitangan yang mencukupi untuk membuat semakan dan penelitian ini. Jika demikian, kemana pula perginya duit kerajaan dan negara bagi menggaji pekerja bagi membuat kerja yang cukup kritikal ini?

Kes ini didedahkan oleh Pakatan Rakyat yang membuat sedikit ‘kerja rumah’ berdasarkan kemampuan yang ada. Bukannya terlalu payah untuk mengenalpasti rakyat tempatan mahupun asing dalam sistem pengkalan data sama ada SPR mahupun JPN. Dengan kepakaran yang ada, Pakatan Rakyat berjaya membuktikan ‘keraguan yang munasabah’ terhadap data pengundi di SPR yang turut terkait ke pengkalan data di JPN.

JPN dan SPR sepatutnya berterima kasih terhadap Pakatan Rakyat yang tidak sedikit membuat pendedahan mengenai kelemahan sistem daftar pemilih. Bahkan, Pakatan Rakyat mempunyai ramai lagi bukti pemegang kad sementara menjadi pengundi berdaftar. Bayangkan jika Pakatan Rakyat membiarkan sahaja data ini, sudah tentu SPR dan JPN tidak akan ‘perasan’ kelemahan yang ada dalam sistem pengkalan data mereka dan kelemahan inilah yang akan digunakan dalam Pilihanraya Umum ke 13 nanti.

Dengan pendedahan kes seperti ini dan juga kes-kes yang lain, menunjukkan bahawa pengkalan data SPR sangat diragui, kotor dan tidak layak digunakan dalam Pilihanraya Umum ke 13. DPPWP mencabar sekiranya benar SPR tidak berat sebelah dan bertindak secara profesional, keseluruhan sistem pilihanraya perlu dikaji dan dirombak kembali khususnya data pemilih. Data pemilih sedia ada mesti dibersihkan dari sebarang penyelewengan atau penipuan.

DPPWP dengan ini mendesak Ketua Pengarah JPN meletak jawatan manakala Menteri Dalam Negeri bertanggungjawab terhadap semua kesilapan ini. DPPWP dan juga rakyat tidak boleh menerima ribuan kesilapan yang telah dan akan dilakukan dengan alasan tidak mengemaskini pengkalan data. Apakah alasan yang sama akan diberikan jika banyak lagi pendedahan serupa dibuat oleh Pakatan Rakyat terhadap pengkalan data JPN atau SPR?


Disediakan oleh;

MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites